Το τελευταίο διάστημα λόγω της καραντίνας έχουν ανέβει, όπως είναι λογικό, οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα. Μαζί με τις αγορές βέβαια έχουν ανέβει και τα κρούσματα ηλεκτρονικής εξαπάτησης από επιτήδειους που επωφελούνται τόσο από την κατάσταση όσο και από την άγνοια αρκετών σχετικά με το πως μπορεί να γίνει ασφαλής μια αγορά από ηλεκτρονικό κατάστημα.
Σαν συμβουλή αυτό που ακούγετε περισσότερο είναι να επιλέγεται τα επώνυμα ηλεκτρονικά καταστήματα καθώς και να επιλέγεται την αντικαταβολή ως μέσω πληρωμής για δική σας διασφάλιση. Είναι τόσο απόλυτα τα πράγματα όμως ? Η μικρές επιχειρήσεις που έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα είναι καταδικασμένες να κλείσουν αφού ο κανόνας αυτός τους αφήνει εκτός παιχνιδιού. Αν και αξιοσημείωτο είναι ότι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών αναστέλλουν την ηλεκτρονική πώληση λόγω όγκου παραγγελιών (μη δυνατότητα διαχείρισης).
Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τις καταστάσεις και πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, εάν δεν υπάρχει φυσικό κατάστημα, συνήθως δεν έχει σε στοκ τα προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε παραγγελία του πελάτη γίνεται προμήθεια των προϊόντων και εν συνεχεία αποστολή τους. Εάν ένας πελάτης παραγγείλει με αντικαταβολή και στο τέλος δεν παραλάβει για οποιοδήποτε λόγω την παραγγελία ο έμπορος πρέπει να χρεωθεί και το προϊόν και τα έξοδα αποστολής, κάτι που επαναλαμβανόμενα μπορεί να δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα. Ακόμα και αν το προϊόν είναι σε στοκ το κόστος αποστολής θα είναι ένα κόστος που θα ανεβάζει τα λειτουργικά έξοδα αν γίνονται παραγγελίες χωρίς να παραλαμβάνονται.
Η πλευρά του καταναλωτή ποια είναι όμως ? πώς θα διασφαλίσει ότι δεν θα χάσει τα χρήματα χωρίς να παραλάβει τα προϊόντα ? Η απάντηση είναι στον τρόπο πληρωμής. Και δεν είναι μονόδρομος η αντικαταβολή η οποία για προαναφερόμενους λόγους δεν διατίθεται από πολλά καταστήματα.
Ας δούμε μια μια τις λύσεις:
Τραπεζική κατάθεση:
Στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει κάποια άμεση κάλυψη και θα πρέπει να κινηθούν νομικές διαδικασίες για να μπορέσει να γίνει επιστροφή του ποσού. Προτεινόμενο μόνο σε περιπτώσεις που έχουμε παραγγείλει πάλι από το ίδιο κατάστημα.
Πιστωτική κάρτα
Έχουμε μια δικλείδα ασφαλείας ότι αν δεν λάβουμε το προϊόν εντός κάποιων ημερών κάνουμε αμφισβήτηση συναλλαγής και τις περισσότερες φορές οι τράπεζα επιστρέφει τα χρήματα στην κάρτα.
PayPal
Η πιο εύκολη λύση για όσα καταστήματα το έχουν διαθέσιμο. Σας δίνει προστασία αγοραστή και αν κάνετε αναφορά ο πωλητής πρέπει να αποστείλει δικαιολογητικά σχετικά με την αποστολή του προϊόντος και να αποδείξει ότι το λάβατε. Σχεδόν πάντα υπάρχει επιστροφή χρημάτων όταν δεν λαμβάνεται το προϊόν.
Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να έχετε printscreen την σελίδα της παραγγελίας και οτιδήποτε άλλο αφορά τις πληρωμές σας προκειμένου να μπορέσετε να αποδείξετε την εξόφληση της παραγγελίας και την μη παραλαβή.
Ας μην καταδικάζουμε τα μικρά ηλεκτρονικά καταστήματα σε αφανισμό, τα στηρίζουμε γιατί πολλές φορές αυτά μας παρέχουν καλύτερη και πιο προσωποποιημένη εξυπηρέτηση από τα μεγάλα.
Το κείμενο συνέταξε ο Μαγουλάς Σοφοκλής ( [email protected] ) ο οποίος από το 1998 ασχολείται με δημιουργία ιστοσελίδων.